A nagytestvér színre lép – Benelli TRK 702X Teszt

A 2017-ben bemutatott Benelli TRK 502 nagy népszerűségnek örvendett, főleg az olasz piacon, ahol 2022-ben a 125 cm3 fölötti kategóriában vezette az eladási listát. Sokak számára azonban nem volt elég erős ahhoz, hogy vérbeli túraendúróként motorozhassanak vele, számukra lehet tökéletes választás az új Benelli TRK 702X.

Valószínűleg a Benelli testvérek is büszkék lennének arra a fejlődésre, amit az 1911-ben általuk alapított – és így az egyik legrégebbi – olasz motorkerékpár gyártó vállalat az elmúlt néhány évtizedben megtett. A márka 2005-ben került a kínai QIANJIANG cég tulajdonába, amely egyébként a GEELY Holding tagja. Ennek ellenére a Benelli központja mai napig az olaszországi Pesaroban van, és itt zajlik a fejlesztés jórésze, illetve a design és marketing is. A hazai modellpaletta 16 típusból áll, ennek legújabb tagja a 702 és, a kalandmotorként jegyzett 702X , ami könnyű terepen is otthon érzi magát.

Inkább néz ki olasznak, mint kínainak

A kínai háttér miatt talán sokan félnek az elnagyolt, gagyi részletektől, de meg kell nyugtassam őket, hogy hosszas nézelődés után sem igazán találtam ilyet a motoron. Az apróbb csavarok vagy kisebb alkatrészek is minőséget sugallanak. Az első fényszórók és a kacsa csőr szerű, magasra húzott orr idom nagyon határozott megjelenést kölcsönöznek a motornak. A térhálós acélcső vázat több helyen – amolyan Ducatisan – szem előtt hagyták, ami még robusztusabbá teszi a motort. A tank formája is jól átgondolt, kellő helyet hagy a térdnek és a comboknak. A tükrök is nagyon mutatósak és nem lógnak ki oldalra túl sokat, autó sorok között is kényelmes vele motorozni.

Természetesen minden fényforrás LED-es. A kormány és a rajta lévő gombok elrendezése is jól átgondolt és praktikus. Egyébként a gombok háttérvilágitást is kaptak, ami este vagy gyenge fényviszonyok között kifejezetten hasznos. Szép felbontású LCD kijelzőn láthatjuk a legfontosabb információkat, aminek a háttér világítása állítható (fekete-fehér-automata). Az ülés kényelmes, habár nagyon hosszú túrát nem mentem vele. Az utas ülés is meglepően nagy és puha, nem csak kötelező feladatként tekintettek rá a mérnökök. Igazi villantós motor a TRK 702 , sokan utána fordulnak az utcán és az autósok is hamar észreveszik.

A Benelli egyből 2 változatot dobott piacra, az új TRK-ból: a sima 702-t és az általam is kipróbált 702X-et. Az előbbi az utcára szánt változat, amely elöl-hátul 17”-os öntött alu kerekeket kapott, Pirelli Angel GT gumikkal, igy 790 mm az ülésmagasság. Elől 4 dugattyús radiális féknyergeket szereltek fel a 320 mm-es tárcsákhoz. A 702 X elől 19” hátul 17”-os fűzött felniket kapott Pirelli Scorpion Rally STR gumikkal, ennek megfelelően az ülés magaság is feljebb került, itt 836 mm-re. Sajnos a manapság egyre gyakrabban alkalmazott peremre fűzött küllős megoldás itt hiányzik, emiatt tömlőt kaptak az abroncsok.

Az X verzióra érdekes módon, előre csak két dugattyús úszó nyergeket tettek fel az olaszok, aminek nem értem az okát, de lehet hogy a Benelli pénzügyesei erről többet tudnak. Érdekes az úszónyereg és úszótárcsa párosa, hiszen a kettő együtt felesleges. Azonban a gyári középsztender alaptartozéka a terepesebb verziónak.

Nem versenymotor, de odébb lehet vele állni

A csúcs TRK szívét egy 698 cm3-s soros 2 hengeres blokk alkotja. Maximális teljesítménye 70 LE (8000-es fordulaton) a nyomatékcsúcs pedig 70 NM (6000-es fordulaton). Normál közúti motorozáshoz bőven elég erős. Nyilván aki 100 LE fölötti gépről ül át egy új TRK-ra annak kevés lehet, főleg két személlyel, sok csomaggal. Egyébként pörgetni kell a motort, ha tempósabban szeretnénk haladni vele, sajnos alacsony fordulaton eléggé gyenge. A kipufogó hangja a gyári dobbal kifejezetten jó, külön tetszett, hogy visszaváltásoknál szépen visszadurrog. A gyári plexivel és az első lámpa melletti két kis szélterelővel egy átlagos vagy alacsony motorosnak megfelelő szélvédelmet biztosít. Én a 187 cm-es magasságommal már éreztem nem kívánt szél örvényeket , főleg nagyobb tempónál, de biztosan lesz hozzá aftermarket, magasított túraplexi.

A motor meglepően nehéz, önsúlya 244 kg , ami a kategóriatársakhoz képest elég soknak számít, a Triumph Tiger 660 sport csak 206 kg, a Yamaha MT-07 Tracer pedig mindössze 197 kg. A futómű hangolása feszes, erősebb fékezésnél viszont nem bólint nagyot, szépen megtartja a motort. Sajnos a féket egy kicsit gyengének találtam, nem az a 2 ujjas fajta, de meg lehet vele állni. Itt talán érezhető, hogy az X-es verzióra nem jutott négy dugattyús első nyereg. A váltó ugyan nem Hondás szinten, de precízen dolgozik és szépen veszi a fokozatokat. A tank 20 literes, ami a gyár által megadott 4,5 literes átlaggal számolva, akár 400+ kilométeres hatótávolságot nyújt.

Tele van modern technikával

A színes LCD kijelző menüje egyszerű, a lényeges dolgokat mutatja nekünk: sebesség, fordulatszám, fokozat kijelző, trip 1-2. Talán egy hőmérő még hasznos lehetett volna. Ami viszont dicséretet érdemel, hogy az LCD kijelző párosítható a telefonunkkal és ugyan egy fizetős app használatával, de a navigációt ki lehet tenni a kijelzőre. Szintén plusz pont, hogy nem csak sima USB, hanem USB C csatlakozót is találunk a kormány előtt. A teszt út során egy rezgő / zörgő hangot hallottam a motor első részénél, ami elég zavaró volt nap végére, erről Benellis fórumokon is olvastam és sajnos nem egyedi eset. Azonban ha lehet hinni a házi trükköknek akkor a fényszóró állító csavar tekerésével ez megszűnik. Az új TRK négy színben rendelhető itthon: fehér, zöld, szürke, homok. A tesztben szereplő szürke a személyes kedvencem, főleg ezekkel az UV sárga részletekkel.

A Benelli TRK 702 X itthoni listaára 2.99 millió Ft, ami forgalomba helyezéssel együtt kicsivel három millió fölött áll meg. A bevezető akció kertében 3 alu-dobozt kapunk ajándékba, illetve alu kézvédők is járnak a motorhoz plusz a közép sztender. Ezzel az egyik legjobb árú belépő túra motor jelenleg. Mivel erős a hazai márkaképviselet és viszonteladói hálózat, így valószínűleg a szerviz és alkatrész háttér sem fog gondot okozni a jövőben, és a fenntartása is elviselhető költségekkel jár majd. Sőt ha lehet hinni a pletykáknak, akkor később olyan gyári extrák is elérhetők lesznek hozzá, mint a markolatfűtés, ülésfűtés vagy épp a menet rögzítő kamera.

A patinás olasz márka tehát véresen komolyan veszi az európai piacot, beleértve a magyart és ennek látszik is az eredménye. Mi sem bizonyítja jobban, minthogy a TRK 702 tavaly őszi megjelenését követően, 2024 első negyedévét nézve, a 125 cm3 fölötti kategóriában Magyarországon a legnagyobb darabszámban eladott motor.