A Lancia Stratos HF Zero 2023-ban is győz

Szoros versenyben lett közönség kedvenc az elképesztő Lancia tanulmányautó, amely megelőzte a Ferrari 250 Testa Rossa-t. Az autós és motoros dzsemborit második alkalommal rendezték meg St.Moritz befagyott taván. Az autók felhozatala és minősége vetekedett a híres Pebble Beach-i rendezvénnyel, de hangulata talán még annál is varázslatosabb volt. Legendás autók hosszú sora vonult fel idén a mesébe illő helyszínen, többek közt az Auto Union type C, a Mercedes C111, a Lancia Sibilio vagy a Valkyrie Racing gumitalpas Porsche 356-os. Sokáig kérdéses volt, hogy a befagyott tó jege használható lesz-e az autók számára de a szakemberek végül megfelelőnek találták.

005

kép 1 / 73

A győztes autó, ami az 1970-es Torinói autószalon legnagyobb durranása volt és Marcello Gandini karrierjét is megváltoztatta

1969-ig a Lancia legtöbb autója Pininfarina vagy Zagato dizájnt kapott, Nuccio Bertone ezért megkereste az autógyárat egy kooperáció lehetőségével. A történet Bertone egy barátjának összetört Lancia Fulviajával indult. Az autó karosszériája egy balesetben megsérült, de a legtöbb mechanikai alkatrésze, mint a motor és a felfüggesztés épségben maradt. A projektet a Bertone stúdió csodagyereke, Marcello Gandini kapta, aki jó lehetőséget látott arra, hogy tovább vigye az Alfa Romeo Carabo és az Autobianchi Runabout formai jegyeit.

Az ékforma az autó elejét teljes szélességben elfoglaló ultra vékony fényszóróval indul és ez a letisztultság tetten érhető az autó minden elemén. A Lancia mindössze 84 centiméter magasságú, tehát elmondható, hogy extrém lapos. Minden centin felfedezhető valami apró formai finomság, ilyen például a sárvédőbe integrált háromszög alakú visszapillantó, de ilyen az alul keskenyebb szélvédő is. Az autó talán legkülönlegesebb részlete a hátsó lámpatest, mely 84 izzót tartalmaz és formai jegyeivel bőven megelőzte korát. Manapság már nem tűnhet olyan különlegesnek a LED fényszórók világában, ellenben a 70’s években úgy néztek rá mint egy Ufóra. A géptetőt háromszög alakú lamellákkal díszíttették és oldalra nyílik akár egy zongora, az utastérbe pedig a felfelé nyíló szélvédőn keresztül juthatunk be.

A beltér hasonlóan extravagáns, akár a külső, méretei is meglehetősen szűkösek. Szinte fekvő pozícióban foglalhatunk helyet és dönthetjük lábunk köze a kormányoszlopot. A beltér jobb oldalán a váltót, bal oldalán pedig a futurisztikus óracsoportot és a kezelőszerveket találhatjuk. A koncepció autó hamarosan némi módosítással pedig valósággá vált az 1971-ben megjelenő Lancia Stratos képében, mely később a Rally pályák sztárja lett.

L1

kép 1 / 22

Forrás: https://www.classicdriver.com/en/article/cars/these-cars-were-almost-too-hot-frozen-lake-ice-st-moritz
https://www.classicdriver.com/en/article/cars/keeping-it-sub-zero-cool-original-lancia-stratos-concept?fbclid=IwAR0FkW-qi9pIEK5Aop67pgt6X3lZtE0ghiqNnwyCgqxcHp40-yihVJEBdmY

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük