Kulcsos autó? Ma Te nem mész dolgozni

Biztos láttad már a műszerfalon azt a visszajelző lámpát, aminek egy kulcs, vagy lakat, netán ezek ötvözetében egy autó látható. Ez az immobiliser visszajelzője, ami ha elalszik, akkor az autó indítható. Ha nem alszik el, vagy villog, akkor nem fog beindulni a motor. Minap egy barátom keresett meg azzal, hogy a VW Polo 9N-je nem indul.

Mi is az immobiliser?

Pontos fordításban mozgás gátlót jelent. Magyarul indításgátlónak, vagy szakmai szlenget használva immonak szoktuk hívni. Ez egy olyan kötelező biztonsági berendezés, ami arra hivatott, hogy illetéktelenek ne tudják elindítani az autónkat.

Tulajdonképpen, ha nem vagy autó tolvaj, sosem kell ezzel a berendezéssel foglalkoznod. Nincs karbantartás igénye, de azért a rendszer épségére nem árt vigyázni, mert gondatlanságból tehetsz benne kárt. Ha mágnes közelébe került, vagy ha leejtetted a slusszkulcsot, az eséstől tönkre mehet a kulcsban lévő transponder chip, melynek fontos kommunikációs szerepe van.

Na de mi van akkor, ha bársony tokban hordtad a szíved felett a kocsi kulcsot, sosem esett le, ennek ellenére mégsem indul az autó? Ebben az esetben van egy gyors próba lehetőséged: Ha megvan a pótkulcs, próbálj azzal indítózni! Ha ezzel sem indul, akkor jó eséllyel a rendszer további összetevőiben kell keresni a hibát.

A immobiliser főbb egységei

  • a kulcsban lévő transponder
  • a gyújtáskapcsolót körül ölelő jelfogó antenna
  • a motor vezérlőegység
  • és az indításgátló vezérlő elektronikája

Sok esetben ez az elektronika nem egy külön kis doboz, hanem másik vezérlő berendezés része, például a műszer óracsoporté. Ezek az elemek össze vannak kódolva és pusztán alkatrész cserélgetéssel nem helyettesíthetőek külső forrásból jött alkatrészekkel.

Volkswagen immobiliser együtt cserélendő elemei

Diagnosztika

Miután ismerjük az indításgátló berendezés elemeit, el kell kezdenünk a hibakeresést. A legtöbb esetben on-board diagnosztikával kezdünk, ha lehetőségünk van rá. Mit jelent ez? Egy az autótípushoz való, diagnosztikai kábellel és a megfelelő szoftverrel kiolvassuk az esetlegesen tárolt hibákat a hibakód tárolóból, illetve élő adatokat elemzünk.
Megnézzük, hogy az érintett vezérlőegységgel a műszeres ellenőrzés során kapcsolatba tudunk-e lépni.

Ha nem sikerül, akkor joggal feltételezhetjük, hogy valami tápellátás, vagy kommunikációs probléma áll fenn. Ez esetben végig kell nézni, hogy van-e kiolvadt biztosíték, vagy netán sérült-e valamelyik vezeték.

Volkswagen modelleknél sok esetben az immo a műszer óracsoportban foglal helyet. Jellemző hiba az ilyen berendezéseknél hogy a csatlakozóik forrasztása a panelen elpattannak / elrepednek, ezzel időszakosan fennálló szakadást okozva.

Ebben az esetben ez úgy nézett ki, hogy néha nem indult a motor, de amikor minden úgy történt, ahogy a tulajdonos szerette volna, nem kereste a miértjét. Mivel ez egy fémes kötés, a hőtágulás befolyásoló tényező a hőmérséklet függvényében. Sajnos ez a hiba elég gyakori, mivel elég rideg a forraszanyag, a futóművünkkel meg sok úthibán hajtunk át, s ezzel szétrázzuk ezeket a kötéseket.

Kivettem az óracsoportot, szétkaptam, majd megnéztem ezeket a forrasz pontokat és szinte mind el volt repedve. Újra forrasztottam őket, majd miután összepattintottam az órát és rádugtam a csatlakozókat, elkezdtem indítózni. Indítózott, de nem indult. Ez egy normális jelenség. Szinte minden berendezés kész lenne az ideális motorjárásra, de a motorvezérlő (angolul rövidítve ECU) nem kap / ad engedélyt a motor járatására. Ilyenkor tapasztalhatsz olyat, hogy egy pillanatra ’elkapja’, de az ECU elvágja a befecskendezést, így nem tud a motorüzem kialakulni. Tovább kerestem a hibát…

Mivel nem volt nálam a diagnosztikai berendezésem, a jelfogó antennának az ellenállását mértem meg. Ennek az álmos könyv szerint 23 ohmnak kell lennie. Méréseim szerint ez 23 ohm volt, úgyhogy kizártam a hibalehetőségek közül. Továbbiakban a kommunikációs (CAN) vezetékeket mértem meg multiméterrel az óracsoport és az ECU között. Itt sem volt szakadás. Élő adatok híján elmentem egy kulcs másolóhoz hogy ellenőriztessem a kulcsban lévő transpondert, de azt állította, hogy küld jelet, ergo sem a kulcs, sem annak a jelét fogó antenna gyűrű nem lehet rossz. Nem volt mit tenni, visszakértem a kölcsönbe adott diagnosztikai berendezést hogy több mindent lássak, mert anélkül esélyem sincs feltárni a továbbiakban fennálló hibát. Időközben felkészültem 47, 220 és 1000 mikro farados kondenzátorokkal, mert ritkán, de ezek is lehetnek rosszak az óracsoportban. Ha a hibatároló, vagy az élő adatok nem mutatnak érdemi irányt, majd akkor kicserélem ezeket.

Hibatároló tartalma

Ráraktam a gépet az autóra és a következő hibákat találtam a motorvezérlőben: Vezérlő hibás és motorvezérlő egység lezárva. Tudod mit jelent ez? Jó esetben azt, amit korábban a forrasztásokról és a hepehupás utakról írtam, vagy azt hogy egy rövidzár tönkretehette az ECU-t, ugyanis jelentős mennyiségű folyadékot találtam a csatlakozójában.

Ahhoz hogy kiderítsem melyik áll fenn, meg kellene bontanom az ECU házát, ami igen macerás feladat, ugyanis vízmentesen van összeszerelve. Ez sok esetben roncsolással és jelentős mennyiségű kitöltő gyanta eltávolítása mellett zajlik. Az újra összeépítés során, ha a tömítőzés sikeres is, látható nyomai maradnak, hogy járt már az ECU-ban valaki, ami bizalmat adhat egy tolvajnak és bizalmatlanságot okozhat a munka minőségével kapcsolatban a tulajdonosnak.

Dilemma

Döntés elé kellett állítanom a barátomat. Azt kellett eldöntenie, hogy milyen módon legyen indítható az autója. Kettő opció volt: Kicseréljük az ECU-t és vele együtt a kulcsot, zárakat és az óracsoportot egy a motorral kompatibilis bontottra, vagy immotlanítjuk a meglévőt. Egyik eljárás sem olcsó, ráadásul jóval időigényesebb a motorhoz és az autótípushoz kompatibilis bontott alkatrészek felkutatása és cseréje. Az immotlanítás mellett döntött, mivel az gyors és árban is kedvezőbb.

Véleményem szerint abszolút logikus és költséghatékony megoldást választott, mivel az autó rendelkezik még egy utólagos beépítésű riasztóval, ami szintén képes blokkolni az indítást.

Megoldás és javaslat

Az ECU-ból ki lett írva az immobiliser, majd miután visszacsatlakoztattam az autóra, megkíséreltem az indítást. A gyújtás ráadás után a kulcsos autó visszajelző elaludt és be tudtam végre indítani a motort.

A gyújtás ráadása után eltűnik az immobiliser visszajelzője

Mi a tanulság? Ne ejtsd el soha a slusszkulcsot és ne közlekedj, hacsak nem tükör sima az út! Sajnos ez utóbbi sok esetben kivitelezhetetlen. Mindenesetre, ha nem alszik el az immo visszajelzője, ne ess kétségbe, hanem keress javítót, aki segít elindítani az autód. Ha pedig ugyanígy jártál, semmi esetre se engedd, hogy védelem nélkül maradjon a járműved! Szereltess be indítás gátlót, vagy ilyen funkciót ellátó egyéb berendezést! Ha ijesztő is ezeknek az ára, sose felejtsd el, hogyha ellopták, másik autót vásárolni, üzembe helyezni, leszervizeltetni még drágább, főleg ha már ennek a járműnek az árát sem tudod befektetni egy másikba.

Autóriasztó beszerelve