A Harley-Davidson Nightster Special egy olyan motorkerékpár, amely nem csak azért belépőmodell a Harley-zásba, mert az árlista kevésbé drága végén helyezkedik el, hanem azért is, mert bárki bármilyen motorról átülhet rá, és nem fogja idegennek érezni. Az üléspozíció és a motor karakterisztikája egyaránt sokkal inkább hasonlít egy sportosabb nakedhez, mint egy klasszikus Harley-Davidsonhoz, de mégis benne van a 120 éves márka öröksége.

Mindig is igyekztem magamat sportmotoros arcként definiálni. Olyannyira, hogy sokáig négyütemű motort sem voltam hajlandó venni, mert a kétüteműnek jobb a súly-lóerő aránya. De az idő telik és öregszem, így már négyütemű motorom van, kevesebb a szívás vele és kényelmesebb is, de azért mégiscsak egy vérbeli sportmotor. Ilyenformán a Harley-Davidson motorok sosem álltak közel hozzám. Persze leborulok a márka múltja és nagysága előtt, de nem találkoztam még olyan termékükkel amelyre igazán rákívánnék. Vagyis korábban nem.
A modellpaletta nagyon széles, de kisebb-nagyobb chopperek kavalkádja, és hatalmas, nehéz és tohonyának tűnő túra baggerek mellett kevés olyan színfolt van a kínálatban, mint a Pan America vagy a LiveWire. Utóbbi azért nem mozgat igazán, mert elektromos, előbbi pedig mert túra endúró.

Persze szívesen próbálok ki bármilyen motort, hiszen mindennek meg van a jó oldala, de a fenti sorból semmi nem dobogtatta meg annyira a szívem, hogy rákívánjak.
És akkor felültem a Nightsterre
Itt a RevUP-nál ez az első tesztmotor ami új, és dedikáltam mi kaptuk (innen is köszi a Harley-nak!). És mennyire egy jó kezdet! Most jött el az, hogy már nem csak kívülről tudom csodálni a Harley-zást, hanem ennek a modellnek hála szívesen űztem és űzném is tovább napi szinten. Ugyanis ez a motor minden korábbi tapasztalatot és sztereotípiát megváltoztatott bennem. Igazából csak annyit kéne írnom, hogy a motor jó. Nagyon jó vele motorozni, menj el, és próbáld ki! De akkor ez a cikk túl rövid lenne, meg nem is elég informatív, viszont a lényeg ez.



Ha egy legjobb tulajdonságát kell kiemelnem, nehéz dolgom van. Csípőből a motorblokk, és főképp annak karakterisztikája a kedvencem, de az üléspozíciót is imádtam. Lehengerlő, 95 Nm a csúcsnyomaték, ami pillanatok alatt gyorsítja arcpirító sebességre a 220 kilogrammos motort. Nyilván nem egy Rocket 3-hoz hasonlóan, de tényleg nagyon szépen ki tud lőni. Nem az van, hogy már alapjárattól tol, mint a nagytestvérei, olyan 2500-as fordulat kell azért neki, viszont onnantól 8000-ig bármikor el lehet forgatni, de akár a 9000-es leszabályzásig is.
A 975 köbcentis revolution max blokk tehát teszi a dolgát, ahogy kell. A mérnökök emellett a külalakjával is foglalkoztak, a hengerfejben lévő Harley-Davidson felirattal ellátott fekete betétek erősen prémium szagot árasztanak. Azonban a folyadékhűtés miatt nem annyira látványos a motorblokk, mint egy nagy hűtőbordákkal ellátott levegősön, de így is elég vagány. A kipufogó nem a motor legjobb része, és nem azért, mert túl hangos: inkább halk, de nincs is jó hangja. Körülbelül 3000-es fordulaton már-már jól szól, de amúgy meg úgy, mint egy kávédaráló. Ez van, 2023 van, megköszönhetjük ezt azoknak, akik addig szigorítják a kibocsájtási normákat, amíg lassan a biciklizés is túl hangos lesz.


Persze a leendő tulajok meg fogják találni a módját, hogy esztétikus és kellemesen dübörgő kipufogó dobogtassa meg a szívüket a Nightsteren, erre számtalan lehetőségük nyílik.
Dedikáltan nem túra motor
A futómű cruiser létére szintén kimondottan sportos, így nem hosszú túrákra lett kitalálva, hanem pár órás csapatásokra. Ehhez maximálisan partner az első 41 milliméteres Showa teleszkóp és az állítható rugóelőfeszítésű hátsó, kétoldali rugóstag pár, igazán kemény és feszes a szett. Két személlyel azonban minden kátyú igazi kínszenvedés, főleg az utasnak, de a sofőrnek is. A hátsó ülés méretéből adódóan is csak szükség megoldás. Arra még épp jó, hogy megmutasd a haveroknak, hogy milyen jót megy a paripa. Csajoknak meg még inkább, hiszen ha odahúzol egy kövéret, nagyon szorosan át fognak ölelni, hogy le ne essenek hátra.


Feleségem azonban annyira szenvedett a motoron utasként, hogy amikor együtt indultunk a Balatonra Budapest mellől, akkor Martonvásárnál inkább vonatra szállt. Ez azért sokatmondó tény, mert ő amúgy egy gyakorlott motoros utas, nemrég például 1100 kilométerre mentünk együtt két nap alatt.
Ez persze semmit nem von le a motor értékéből, csak ha ilyet veszel, tudd, hogy egy személlyel nagyjából két órás utakat érdemes vállalni vele, két személlyel meg inkább csak felet. Ha komoly túrás terveid vannak, a Harley kínálatában ennél sokkal megfelelőbb motorokat találsz a Baggerek, vagy a Pan America képében.
A Nightster legmeglepőbb extrája a radiális Brembo első főfékhenger, ami sportmotoros jellegű fékhatást és adagolhatóságot kölcsönöz a motornak.

A túrázási képességét eléggé behatárolja a 11,7 literes tank is, ami a nagyjából 5-6 literes fogyasztást figyelembe véve sűrű megállókra késztet, ugyanis körülbelül 8 elszürcsölt liter után jelez, hogy lassan meg kéne állni tankolni. A tartály mérete azért sem tudott nagyobb lenni, mert a szokásostól eltérően az ülés alá került a jobb súlypont érdekében, és ez a húzás csillagos ötösre be is vált. Kategóriájában egyébként sem nehéz a motor a maga 220 kilójával, de az alacsony súlypontnak hála igazi kezesbárány és gyönyörűen lehet borítani a kanyarokban kis és nagy tempónál egyaránt. Azért százötven fölött már kevésbé stabil. Állítólag.
Én szerencsére sokat tudtam gurulgatni vele a Balatonfelvidéken, és azt kell, hogy mondjam, hogy nagyon otthon érezte magát, a motoros-motor-út hármas eggyé vált és igazi flow-élményben volt részem.

A plexitől lesz igazi bestia
A motor elején lévő nagyobb szélvédő egy extra. Gondolkodtam, hogy leveszem a fotózáshoz, mert nagyon könnyű levenni. Minden barátom, aki megnézte azt mondta, hogy nem illik a motorra, és először én is így gondoltam. De aztán, ahogy egyre többet mentem vele, két dologra jöttem rá: egyrészt nagyon kitolja az élvezhető sebességtartományt, másrészt pedig a motor és a blokk karakteréhez nagyon passzol. Ez nem kell, hogy egy harmonikus és kimondottan szép motor legyen, hiszen az egész jellege amúgy sem az. Ezzel kilősz, majd rövid féktávon hegyeset fékezel, beleborítod a kanyarba, lent tartod, és az apexnél adod rá megint a tüzet az újabb kilövés érdekében. Persze lehet vele csak úgy gurulgatni is, arra is jó. De ha már ilyet tud, akkor általában így használtam. És ehhez nem baj, ha már a külseje sem simogatni való.

Amúgy persze gyönyörű a motor. Ahogy fentebb írtam, az üzemanyag tartály nem a megszokott helyen van, így az ennek helyén lévő idomot én tankimitációnak neveztem el, és innentől így is használom. Ez egyébként az egyetlen színesre fényezett elem a motoron, és ez jól is van így. A tesztmotor Bright Billiard Blue fantázia nevű színe nagyon jól néz ki, nekem ez a kedvencem, de a Nightster kapható még fényes vagy matt fekete, esetleg a sárga színben is.
A kipufogó az én tetszésemet kúlalakjával sem nyerte el, szerintem kicsit bumfordi, de biztosan van akinek tetszik. A hangja miatt úgysem sok motoron marad majd a gyári. Zavaró volt, hogy a tankimitáció közepén lévő fekete fényezetlen betét egy kicsit elállt. Így bepillantást engedett maga alá, és látható, hogy a légszűrőház lakik alatta. Jobb oldalt azért megtalálható a chopperes légszűrőfedél, de az szintén csalóka. Itt csak egy gumicső bújik meg, a szűrő a blokk fölött van. A mérnökök nyilván teljesen kitöltötték a rendelkezésre álló helyet, de nekem hiányzott valami kis kesztyűtartó a tankidom alól, ha már a benzint máshova tették.

Ezeket az apróságokat leszámítva süt az igényesség a motorról. Az ülések varrása, a lámpákba és indexebe integrált Harley-Davidson logók és legfőképp a motorblokk fekete betétjei sejtetik, hogy egy valódi amcsi vassal van dolgunk, nem egy kínai kis-Harleyval. A kezelőszervek érintése is prémium, ahogy az lenni szokott. Először ijesztően sok gomb van mindkét oldalon, de a logikus felépítésnek hála el lehet igazodni rajtuk. Baloldalról a tempomat és a műszeregység menüje, a távolsági fényszóró, a duda és index vezérelhető. Igen, az irányjelző a Harley-nál unortodox módon, – amolyan japánosan – egy oldalról kapcsolható.


Igaz, nem teljesen ugyanúgy működik, mint a régi Hondámon, hiába kívülről szinte ugyanúgy néz ki a két kapcsoló. A gyártó ezzel is egyértelműen a nem-Harleys vásárlókat próbálja behúzni, de nekem személy szerint a hagyományos megoldás sokkal jobban fekszik. Egyrészt ez néha automatán is leveszi a jelzést, előzésnél pedig nagyon irritáló volt, ugyanis mikor a balra indexelés után átkapcsoltam jobbra, nem kapcsolta át, csak levette. Rutinból pedig utána le akartam kapcsolni, ekkor pedig jobbra kezdett villogni. Szóval kicsit káoszos a megszokott megoldásokhoz képest, nekem egy hét kevés volt, hogy megszokjam.
Nagyon high-tech
Jobb oldalon van a gyújtáskapcsoló és indító gomb. Kulcslyuk nincs, csak zsebre kell tenni a jeladót, és tudja a dolgát. Az üzzemmódválasztó és a sisakkommunikáció vezérlője is itt helyezkedik el. Úgy ám, azt is párosíthatod bluetoothon a moci kompjuterével. Ez nem feltétlen hülyeség, ugyanis először a telefont párosítottam a motorral és a kommunikációval, de így nagyon furcsa dolgokat produkált, szóval valószínűleg jobb mindent a motorhoz illeszteni.

A Harley-Davidson applikációjával az androidos telefonomat nagyon könnyen össze tudtam kötni a Nightsterrel. Elsőre a navigációt is egyszerűen meg tudtam jeleníteni a műszercsoporton, ami amúgy nagy királyság, de sajnos ez csak egyszer sikerült. Utána még néhányszor próbálkoztam sikertelenül, aztán elengedtem.
A színes műszer egyébként nagyon jól látható minden napszakban és időjárási körülmény esetén. Ráadásul nagyon informatív és nagyon jól kezelhető. Akár a guminyomást és a hűtőfolyadék hőmérsékletet is elő tudom hozni néhány kattintással. A vezetési módok személyre szabhatóak. Az alap Wet, Road és Sport mellé egyénileg konfiguráltakat is megadhatunk, amelyekben megszabhatjuk a gázreakciót, a kipörgésgátló és az ABS érzékenységet. Én ezzel nem bajlódtam, a Road és Sport bőven elég volt.
Egyértelműen kéne
Összességében nagyon kellemesen csalódtam a motorban. Nem arra számítottam, hogy rossz lesz, csak hogy nem nekem való. Ezzel szemben simán el tudnám képzelni a gépparkom részeként, de biztosan csak utas nélkül közlekednék vele. Akár városi rohangálásra is megfelelő lehet, bár a kormányvégtükrök miatt nagyon széles a kormánya. És ha már kormány: mivel eléggé elől van, ezért viszonylag előre dőlős az ülés pozíció. Nekem ez szimpatikus volt, ez is arra sarkall, hogy full atakban csapassuk, de hosszú úton nyilván kevésbé kényelmes.
Az ülés egyebként extrém alacsonyan van, így kevésbe magas motorosok is jól érezhetik rajta magukat.

Összességében egy biztos: ha ilyesmi motorban gondolkodsz, mindenképpen érdemes figyelembe venni a Harely-Davidson Nightster Special-t is, és ha van lehetőséged próbáld ki!
8,5 millió forintos árával messze nem tartozik az olcsó motorokhoz. A Honda CMX1100 Rebel hasonló teljesítménnyel éppen a feléért vihető haza alapáron, de ugye az nem Harley. A Ducati Diavel erősebb és drágább is, az sokkal inkább a Sportster ellenfele lehet. A nagyobb gyártók kínálatából ezeken kívül úgy néz ki hiányzik ez a kategória, pedig a motorozás esszenciális jóságát lehet átélni egy ilyen cruiseren, de legalábbis a Nigthsteren biztosan.
