Van közöttünk olyan, akinek megfordult a fejében, hogy a jelenleg zajló gazdasági világválság alatt körbe autózná a világot? A világutazás sok mindenkinek vonzó gondolat, de nem minden munkahelyen tolerálják, hogyha lelépsz fél – egy évre, hogy önmegvalósíts egy kicsit. És elég kevesen vannak akik ezt meg tudják finanszírozni. Jamie Orr viszont megoldotta.

Jamie egy brit származású fiatalember, aki az USA–ban él és arra tette fel az életét, hogy különleges autókat keres, gyűjt, illetve tovább értékesít. Sokan teszik ezt, de ő nem a szuper sportkocsikért rajong, hanem a ritkább Volkswagen típusokért. Saját magát autó építőnek, alkatrész vadásznak, logisztikai menedzsernek és újságírónak vallja. Munkássága leginkább a ritka modellek és a hozzájuk kapcsolódó alkatrészek fellelése.

2022–ben világkörüli útra indult a 2021–es VW Atlasával, azzal a jelmondattal, hogy „tegyük meg a föld kerületének 1,2-szeresét”. Az autó a SEMA show előtt kapta meg feltűnő optikáját, melyet az akkor 25. évfordulós Golf Harlekin ihletett. Maga az Atlas egy észak amerikai és kínai piacra szánt közepes méretű SUV, mely méreteit tekintve a Tiguan és a Touareg között helyezhető el. A konkrét példányt egy 280 lovas, 3,6 literes FSI VR6 motor hajtja.

Utazását február végén kezdte meg, ahol hajóra rakta az Atlast és áthajóztatta Németországba. Az útiterv szerint 46.000 kilométert fog megtenni 3 kontinensen át és meglátogat 4 autós rendezvényt. Közben autókat vásárol és ritkaságokat szerez be. Elsőként meglátogatta a német JP Performance GmbH–t. Következő úti célja a Dél Afrikai VDub Campfest találkozó volt, ahol olyan Volkswagenek vannak forgalomban, amiket felénk nem értékesítettek. Majd ellátogatott Hollandiába egy 142 ezer kilométeres hármas Golfért, utána Franciaországba, majd Angliába ment vásárolni egy Golf Harlekint, amit 6 évvel ezelőtt saját maga mentett meg egy amerikai bontóból.


Telfordban az Ultimate Dubs rendezvényen megjelent, futóval és a hármassal a háta mögött. A kis harlekinnel tervei között szerepelt, hogy visszaviszi a oda, ahol gyártották, Wolfsburgba, Németországba. Így hát nem volt mit tenni, indított egy navit és elindult. Itt megejtett egy kis múzeumlátogatást, megnézte a Golf 8 TCR prototípust, majd Svájc környékén megejtett egy bontó túrát. Innen Olaszországot vette irányba. Este 1200 méteres magasságban a hegyekben táborozott saját Thule sátrában az Atlas tetején. Másnap reggel elindult, majd vásárolt egy Biagini Passo 8V Syncro–t, mely egy elég különleges darab: MK1 Golf Cabrio bódé, MK2 Country alvázon, Opel lámpákkal és sok egyedi elemmel. Körülbelül 605 darabot gyárthattak belőle.
Ezeket az autókat egyébként hajóra rakja és az USA-ban értékesíti szükség esetén egy kis felújítást követően.


Visszatérve Svájcba vásárolt még egy 2.9 VR6 Syncro Golfot, majd meglátogatta Németországban a Porsche múzeumot, és a Nürburgringen autózott egyet az Atlasszal. Még a németeknél vásárolt egy ’91–es egy tulajos Polo Fox kupét, 122 ezer kilométerrel, majd Hollandiában talált még egy ’81–es MK1 Polo–t 112 ezer kilométerrel.
Nyár lett, mikor Magyarországon keresztül (az M1–esen lefotózta az Atlast egy honfitársunk) Lengyelországba vette az irányt az Ultrace autós rendezvényre, majd innen tovább ment Ukrajnába. A határátlépés kissé macerás volt, mert a határőr nem hitte el hogy a három karakteres rendszám valós lehet, de sikerült a hitelességét bizonyítani és beengedték az országba. Itt a háborút elszenvedő civileknek vásárolt a helyiek segítségével közel 2200 dollárnak megfelelő értékben élelmet, tisztálkodási eszközöket és ruházatot. Megnézte még az ukrajnai Skoda gyárat, majd európai útjáról hazafelé vette az irányt. A környékről egyébként az alábbit fogalmazta meg:
„Kárpátalja gyönyörű hely az autózáshoz. Remélem, vissza tudok még térni ide, ha már kevesebb lesz a tankelhárító cucc, és kevesebb a golyó ütötte lyukakkal teli Lada.”




Európa után dél-Amerikába, Brazíliába tartott a BG Treffenre. Errefelé nagyon különleges Volkswagenek vannak, teljesen egyediek. Sok kis Felicia / Ibiza méretű autó van hossz motorral és ezeknek pickup kivitelük is van. Brazília után Los Angeles [Hoonigan] a következő uticél egy kis mexikói kitérővel, Pennsylvaniából St. Louison, Denveren és Las Vegason keresztül. A Denveri hegyekben 3654 méter magasságban brutális hóvihar közepette haladt tovább, majd a -6 fokban az éjszakai pihenés a jól szigetelt Thule sátorban nem mindennapi alvást tett lehetővé. Ebben a 2 napban volt sivatagi élmény és hóban autózós izgalom is.





Az elmúlt pár hónapban az Atlasszal 45602 kilométert tett meg, meghibásodás nélkül. Az olajcserék miatt kellett csak szervizbe mennie, annak ellenére, hogy alacsony oldalfalú gumikkal közlekedett és az autó has magassága nem valami magas. Megjárta a Nürburgringet, a német autópályát, a hegyvidéket, utazott hóban és hőségben. A tüzelőanyag fogyasztásról is ejtett szót a hegyvidéki szakaszon. Itt 13,5L / 100 kilométerről ír. Egy emelkedős terepen egy ekkora autótól, ami ráadásul összkerék hajtású és 8 fokozatú automata váltóval rendelkezik, ez igen csekélynek tűnik. A nem kis költségű túrát a Hengst Filter és a Liqui Moly támogatta. Ennek ellenére ember legyen a talpán aki levezet ennyi kilométert, ilyen sok nemzeten keresztül.









