Fred “Iron Man” Ham az Amerikai motorkerékpáros hírességek csarnokában előkelő helyet foglal el, melyet vitathatatlanul meg is érdemel. Több elképesztő rekordot is felállított, de a legemlékezetesebb az 1937-ben született 24 óra alatt megtett 1.825 mérföld (azaz 2.937 kilométer) egy ’36-ban gyártott Harley-Davidson nyergében. Neki mondjuk ez nem volt elég, és a rekord után még hazamotorozott kétórányira lévő otthonába. Következik az igazi Vasember története.
Frederick Ten Dan Ham Hollandiában született 1908. június 22-én. Dél-Afrikában nőtt fel és 1930-ban költözött Amerikába, Dél-Karolinába. Itt azonnal beszippantotta a motoros kultúra, a Pasadena Motorcycle Club tagja lett, mely több elismert versenyt szervezett akkoriban. 1933-ban Ham megnyerte az ekkor már több éves múltú Big Bear Endurance Run off-road versenyt (ne felejtsük el, ez a motorozás hajnalán történt, így a legöregebb versenyeket lehetett több évesnek nevezni).

1934-ben megvédte címét, ami azért is nagy szó, mert ez a verseny a legnehezebb volt mind közül. A Big Bear Run hagyományosan szilveszter éjfélkor startolt, de nem a tűzijáték, vagy a sok pezsgő nehezítette meg. Majdnem le is mondták a versenyt, ugyanis óriási vihar volt készülőben. Ham és még néhány versenyző azonban meggyőzte a szervezőket, és elrajtoltak. Az utolsó célba érő huszonkét órával ez után fejezte be a versenyt. Ehhez képest Fred kora reggel elsőként áthaladt a célvonalon, majd ezt követően bement dolgozni. Ham imádta a motorozást, így polgári foglalkozását is így választotta: motoros rendőr lett.
A háromzászlós rekord
1936-ban a Vasember elhatározta, hogy megdönti “Cannon Ball” Baker (azaz Ágyugolyó Baker) által elindított háromzászlós menet rekordját. A háromzászlós elnevezés abból ered, hogy az úton három országon fut keresztül: Kanadából indulva az Egyesült Államokon keresztül Mexikóban ér célba. Baker 1915-ben felállított 81 órás rekordját a ’20-as évekig újra és újra megdöntötték. Azonban az AMA (Amerikai Motoros Szövetség) ekkortól nem jegyzett be további időeredményeket, ugyanis rájöttek, hogy a rekordok hajszolása során folyamatosan illegális sebességgel közlekednek a motorosok. Vagyis ezt valószínűleg előtte is tudták, csak innentől zavarta is őket.

Fredet a fentiektől függetlenül vonzotta ez a motoros Ágyugolyó futam és nekiindult a rekordkísérletnek. Ehhez előzetesen felkért rengeteg motorkereskedőt a tervezett útvonalán, hogy a lehető legkisebb időveszteséggel tudjon náluk tankolni. Augusztus 30-án hajnali három órakor indult el a Kanadai határtól 1935-ös 74 köbinch-es Knucklehead Harley-Davidsonján. A reggeli órákban esővel küzdött, később 38 fokos hőséggel, éjszaka pedig sáska rajokkal. Ennek ellenére olyan sebesen hajtott, hogy a tervezett időterven órákat sikerült faragnia. Ez azt eredményezte, hogy a tankolásban segítő kereskedőket folyamatosan értesíteni kellett, hogy jóval korábban lesz rájuk szükség, mint előzetesen gondolták. Így sikerült egy teljesen filmbeli jelenetnek is lejátszódnia, ugyanis az egyik kereskedőt mikor felkeltették, hogy Ham érkezik, már csak annyi ideje maradt, hogy kabátot kapjon a pizsamájára, hogy időben tudja fogadni a motorost.
A rendőrséggel csak egyszer akadt dolga az út során, de amikor Fred elmesélte a rekordkísérlet történetét egyből elengedték. Persze lehet, hogy az is segített, hogy ő is rendőr volt. Roy Artley, aki az egyik ’10-es évekbeli rekordot állította be, San Diegoban várta Hamet, hogy az utolsó szakaszra ott csatlakozzon hozzá. Mikor a megbeszélt kávézóban szürcsölni kezdte kávéját, a vasember elszáguldott mellette. Roy azonnal motorra pattant és 160 kilométer per órás tempóval nagy nehezen utolérte a Vasembert és innen közösen tették meg az utolsó szakaszt. Augusztus 31-én reggel hét óra hét perckor átlépték a mexikói határt és így huszonnyolc óra hét perces rekord született, mely több, mint tíz órával kevesebb az előzőnél. Mindez 1478 mérföldnyi közúton, azaz 2379 kilométeren zajlott le, tehát Ham közel 85 km/h-s átlagot produkált 28 órán át.

Ugyan az AMA nem jegyezte be az új rekordot, a marketing értéke igen nagy volt. A Harley-Davidson felhasználta hirdetéseihez Fred emberfeletti teljesítményét, melyet az általuk gyártott motoron hozott össze.
A legtöbb megtett mérföld 24 óra alatt
1937 áprilisában elérkezett az idő egy hivatalosan is bejegyezhető rekordkísérletre, mégpedig Ham 24 óra alatt az eddigi legtöbb mérföldet tervezte teljesíteni. Ennek érdekében hősünk minden este úszott, és 95-ről 81 kilogrammra fogyott. A korábbi fadeszkás pályás versenyző Fred Ludlow is segített neki a felkészülésben: többek között abban fejlesztette Hamet, hogy hogyan tudja üléspozíciójával minél jobban csökkenteni a légellenállást, illetve hogyan pihentesse a kezeit a motoron, ami egy 24 órás menet esetén létfontosságú.

A pálya a Muroc tó kiszáradt medrében került kialakításra 5 mérföld hosszúságúan. Ezen Fred több százmérföldes próba menetet végzett, majd mikor úgy érezte készen áll, teljesen szétszedték a motorblokkot ellenőrzésképp. Ebben minden fontos alkatrészt felpolíroztak, majd a szívócsövet feljebb helyezték, hogy minél kevesebb port szívjon.
A rekordkísérlet 14:20-kor kezdődött. Ham nem igazán volt kipihent, ekkor már amúgy is 24 órája fent volt az előkészületek miatt. Az első probléma az első boxkiállásnál adódott. Fred túlment azon a ponton, ahol a csapat állt, neki egy kameraállványnak. Szerencsére senki és semmi nem sérült meg, így folytatódott a menet. Később a primer lánc megnyúlt és a hajtás túlmelegedett. Ez után a motor melegedett túl és a gyertyákat kellett cserélni. Ráadásul a pályát folyamatosan tisztították, ugyanis a nehéz Harley fellazította a talajt. Azonban minden nehézség ellenére a Vasember 1825 mérföldet, azaz 2937 kilométert tett meg 24 óra alatt.

Emellett 44 más sebesség és távolsági rekordot sikerült megdöntenie, és mivel az AMA tisztviselője jelen volt, így ez mind bejegyzésre is került. A csapat a rekordkísérlet közben folyamatosan figyelte a sebességet, és jelzett, hogy Ham lassítson, vagy gyorsítson. Elmondásuk szerint gyorsításra szinte sosem kellett ösztökélni.
A 2000 mérföldre már nem jutott ideje
Fred próbált új csapatot szervezni, hogy az amúgy is emberfeletti teljesítménnyel elért 1825 mérföldes rekordját kereken 2000 mérföldre javítsa, de mivel úgy tűnt, hogy a korábbi táv is megdönthetetlen bárki más által, így nem volt meg a kellő motiváció. Ekkor más versenyzőket győzködött, hogy döntsék meg a rekordját, hogy aztán ő is újra próbálkozhasson.
Azonban Ham váratlan halála közbe szólt. 1940. december 9-én motoros rendőri munkája közben egy baleset során életét vesztette. Mindössze 32 éves korára annyit tett le az asztalra, amihez másnak három élet is kevés lenne, így joggal érdemelte ki a Vasember becenevet. A temetéséről azt írták, hogy a valaha volt legnagyobb motoros felvonulás kísérte végső nyughelyére, ennél szebb búcsúztatást pedig valószínűleg nem is kívánhatott volna.

Ha a cikk végéig eljutottál, akkor reményeim szerint tetszett amit olvastál. Ebben az esetben kérlek kedveld a facebook oldalunkat, hogy minél könnyebben értesülj hasonló cikkeinkről.
https://www.facebook.com/people/Revuphu/100088308996317/
Forrás: http://hof.motorcyclemuseum.org/halloffame/detail.aspx?RacerID=189