Ki ne emlékezne a kétezres évek elejének legjobb reklámjára? Igen, arra amiben az indiai srác egy kalapács, és egy elefant segítségével varázsol 206-ost a régi Peugeot-jából. Feleségem 206-osa épp olyan, mintha a reklámból gurult volna ki, hála a szolíd gyűrődésnek a motorháztetőn. És innentől vigyázz, mert ha tovább olvasol, csillapíthatatlan birtoklási vágyat fogsz érezni iránta. Ja, és amúgy pont eladó (mármint az autó, nem a feleségem).
Miért jó a Peugeot 206?
Azért jó, mert kicsi. Nem sokkal több helyet foglal, mint egy nagyobb bicikli, így bárhova le tudod parkolni. De cserébe belül mégsem olyan kicsi, hiszen akár 5 felnőtt is kényelmesen utazhat benne. Amennyiben törpék, egyéb esetben hátul kényelmetlenül, de elől simán lehet pöffeszkedni. A csomagtér is kellően tágas, és a pótkerék sem veszi el az értékes teret, hiszen az alulról van felszerelve. Mivel háromajtós a kicsike, az osztottan dönthető ülések lehajtásával erősen végtelenhez konvergál az így nyert tároló kapacitás.

Ez a forma kvázi nem öregszik. Annyira nem tudnak vele mit kezdeni a formatervezők, hogy az új kiadásokkal csak rontanak a tökéletesen megrajzolt, lassan huszonötéves dizájnon. A kerek, csepp alakú sziluett akkoriban teljesen formabontó volt, mint ahogy az is, hogy a motorháztetőhőz képest alig meredekebb a szélvédő vonala. Bár ez sokaknak túl merész volt, az idő a Peugeot-t igazolja, hiszen manapság a legtöbb kisautó hasonló kinézetű.
Futóművét tekintve hátul a megszokott csatolt lengőkaros megoldást találjuk, ami – lássuk be – nem a legtartósabb konstrukció. Kész szerencse, hogy nem egész két éve a miénkben ki lett cserélve egy felújítottra. Elől hagyományos MacPherson felfüggesztés felel az autó útontartásáért, és nagyrészt sikerrel végzi a dolgát.

Fentiek mellett az igazi fegyvertény az, hogy a mi 2001-es autónk nem igazán rohad. És ez a legtöbb 206-ossal így van. Ennél jobb korrózió védelemmel talán csak a 80-as Audik rendelkeznek. Az általam egyébként nagyon nagyra tartott kortárs japán autók ilyen korukra vagy elporladnak, vagy több lakatoláson esnek át, de a Peugeot állja a sarat. Pedig a miénk össze is lett törve jó pár tulajjal előttünk, ami általában gyors rohadáshoz vezet, de nem ennél az autónál.
Motorikusan elég széles palettával árulták a 206-ost, a miénkbe egy 75 lóerős 1.4-es benzines került. Ez egy jó kompromisszum, mivel az 1.1-esnél érezhetően nyomatékosabb, viszont a fenntartása teljesen baráti. A végsebessége 170 km/h körül lehet, de 150 fölött már nem gyorsul valami fickóssan. Cserébe a lámpánál nagy megelepetéseket okozhat az aki ilyesmire vágyik, hála a könnyű kasztninak.

Extralista
Hogy igazán könnyű legyen, ebből az autóból hiányoznak az olyan felesleges súlynövelő extrák, mint a légkondi, vagy az ABS. Helyette a piacon talán egyedülállóan van benne ülésfűtés. És ami nem mondható ritkának, de jó ha van: elektromos ablakok, gyári CD-s rádió és bőr kormány.


A 2001-es gyártású autót 2019 őszén vásároltuk. Azóta bár kilométerből csak több és több került bele, az állapota nem romlott, hanem javult. Minden javítást és karbantartást megkapott, amit kért, sőt még többet is. Az első dolog az volt, hogy ledobtam róla az öreg és kopott gumikat és kapott egy szett új Continental téli gumit, amik azóta is remekül muzsikálnak a lemez felniken, amiken gyári dísztárcsák feszülnek. Körülbelül ekkor cseréltem lengőkar szilenteket is és természetesen állíttattam be a futóművet.





Tavasszal pedig szintén vadiúj szett gumit kapott a kisoroszlán, ekkor Uniroyalt gyári könnyűfém felnikre szerelve és természetesen egy szett ehhez passzoló kerékcsavart. Ez után nem sokkal ütötte föl a fejét a korábban megénekelt elektromos hiba, amit azóta már sikerült megoldani, de nem volt kis munka. Cserébe így tudok adni hozzá több darab rossznak hitt, de igazából jó gyújtótrafót és egyéb elektromos alkatrészeket (ezeken kívül is rengeteg alkatrészt, lentebb lesz részletezve).
Szervíztörténet
A tízezer kilométerenkénti olajcsere alap volt az elmúlt három évben amíg nálunk volt, ebbe nem is mennék bele. Azonban ennél érdekeseb dolgok is történtek. Először is az első vizsgakor, 2020 tavaszán volt szükség egy nagyobb beavatkozásra. Elég vicces volt, mert pontosan egy nappal az előtt járt le a vizsga, hogy a kormány kihirdette a moratóriumot. Ez egyébként nem volt baj, mert amúgy is le akartuk tudni ezt. Ki tudta akkor még, hogy akiknek a moratórium idején jár le, megúsznak egy kétéves periódust? Én nem.
Szóval 2020 tavaszán lecseréltem a komplett katalizátort egy utángyártottra. Továbbá lecseréltem az első üléseket, mert elvileg lötyögtek (???), de amúgy ki voltak ülve, szóval amiatt érdemes is volt ezt meglépni. Viszont mivel a 206-ost kb. ezer féle kárpittal gyártották, esélytelen volt olyat szerezni amilyen a miénkben volt. Szóval következett az átkárpitozás. Ekkor természetesen ki is lett mosva a szövet, és ha már ott jártam, beépítettem ülésfűtést is, aminek azóta is jó hasznát vesszük. Amúgy plusz infó, hogy a képekkel ellentétben végig üléshuzattal használtuk az autót, hogy ne koszolódjon a szép szövet. Viszont a huzat már elhasználódott, szóval inkább kidobnánk, de ha szeretnéd, a tiéd lehet.
Ez után kezdődött az elektromos kálvária, ami egészen 2022 decemberéig húzódott, de az is megoldódott. Ekkor ezen felül hengerfejtömítés csere, szelephézag beállítás, vezérléscsere (vízpumpával, fagyállóval), olajcsere, gyertyacsere, futóműjavítás is történt. Ja! El is felejtettem. Az autó fő gyengesége, a hátsó futómű egy felújítottra lett cserélve 2021 júliusában Szentendrén, egy erre szakosodott műhelyben. Erről talán még meg van a papír és még éppen él rá a két év gari. A kipufogó nem sokkal később lett kompletten lecserélve, így a leömlőtől lefelé szinte új. Ráadásul rászántam pár ezer forintot, hogy le is fújjam egy kis kályhaezüsttel, hogy ne rohadjon le egyből.
Nem hibátlan
Be kell vallanom, hogy a huszonkét éves Pözsó nem hibátlan. A többel korábbi tulaj által okozott, vagy elszenvedett (ki tudhatja?) baleset folyományaként több sérülés is van a karosszérián, például a motorháztető gyűrődött. Jól nyílik és csukódik, de nem szép. A jobb első ajtó és sárvédő más színűvel lett pótolva és átfényezve, de ennek maradtak nyomai. A kárpitot is furán varrták fel a küszöböknél számomra érthetetlen módon. Az ajtó gumikédereken is vannak hibák. Ezek nem eredményeznek sem beázást, sem extra hanghatást, de nem szépek nyitott ajtónál. A hamutartó hiányzik. Valaki jó ötletnek tartotta helyettesíteni egy számzáras indításgátlóval (ami szerintem sose működött, de jelenleg 100%, hogy nincs bekötve).


Sajnos a pótkulcs amit kaptunk az autóhoz nem immobilizeres, csak a zárakat nyitja, indítani nem lehet vele. Továbbá a még három éves koron belül lévő, szuper minőségű utángyártott katalizátor már sajnos nem akar megfelelően működni. Hibakódot jelenleg nem ad, de tudj róla. A váltó meg olyan Pözsósan jár. Ahhoz képest agilisabb, de azért egy japán / német autó fényévekkel jobb ebben a tekintetben.


A hátsó ablakfűtés két szála nem működik. Engem ez nem zavart, de lehet, hogy másnak probléma. Annak az a jó hírem, hogy adok az autóhoz egy komplett csomagtér ajtót, amiben van egy hibátlan hátsó szélvédő.
És akkor mik az extra extrák?
Én ilyen gyűjtögető vagyok. Kb. mint egy mókus, aki télire bespájzolja a makkot. Szóval rengeteg alkatrészt szereztem be a 206-oshoz. Ezek közül a legértékesebbek az alábbiak:
- komplett klíma szett – manuális klíma panel, klíma kompresszor, csövek, klíma hűtő, fűtés box
- bölcső
- csomagtér ajtó (más színű)
- motorháztető (más színű)
- jobb első sárvédő (más színű)
- kormánylégzsák
- ABS kocka (a hirdetett autó nem ABS-es, de ezzel esetleg azzá teheted. Bár óriási munka és még sok minden kell hozzá, szóval nem ajánlom)
- BSI, 2 db BSM
- rengeteg műanyag beltéri alkatrész


A fent részletezett autóért (vagyis inkább csomagért) mindössze 320.000 (leárazva 390.000-ről) magyar forintot kérek. Ehhez körülbelül 238.000-es futás társul, ami változhat, hiszen napi használatban van az autó. Amennyiben szeretnéd megvásárolni, keress bátran a siposgeri@revup.hu e-mail címen, vagy telefonon: +36 30 544 32 44.